fmgidsen

Het huidig en potentieel vermogen in Football Manager

In deze gids leggen we uit hoe de kwaliteit (huidig (CA) en potentieel (PA) vermogen) van een speler wordt bepaald in Football Manager.

De game Football Manager gebruikt twee waardes om te meten hoe goed of vaardig een speler precies is.

  • Huidig vermogen (niveau)
  • Potentieel vermogen (niveau)

Deze waardes zijn verborgen eigenschappen die je alleen kunt zien met de Pre-game editor of de In-game editor. Deze twee waardes worden opgebouwd uit een rating van 0 tot 200. Hierbij is 0 slecht en 200 het beste. Om duidelijk te maken hoe dit precies werkt nemen we Cristiano Ronaldo en Teun Koopmeiners uit Football Manager 2020 als voorbeeld om het verschil te laten zien. De Portugese superster heeft een Huidig vermogen van 192 en een Potentieel vermogen van 196, waar Teun Koopmeiners (van AZ) een Huidig vermogen van 141 en een Potentieel vermogen van 156 heeft. Op deze manier zijn alle spelers en talenten in Football Manager dus ingedeeld in het spel.

Het huidig en potentieel vermogen kun je met de (Pre-game of In-game) editors ook aanpassen tijdens het spelen van je save game maar wij raden dit af om te doen. Het kan namelijk als een vorm van vals spelen worden gezien. Wel wordt dit gebruikt door de mensen die databases maken om onze Football Manager games van transfer updates te voorzien.

HUIDIG VERMOGEN

Het huidige vermogen (CA) bepaald hoe goed een speler op dit moment is. Dit valt dan ook terug te zien in de verslagen die je krijgt van je trainers en scouts in de vorm van gouden sterren (bij jongere spelers zijn dit zilveren sterren). De waarde van het huidige vermogen is vooraf bepaald door de makers van het spel Football Manager. Wel is deze waarde dynamisch en kan hij gedurende de carrière van een speler zowel stijgen als dalen. Of deze waarde stijgt of daalt is van diverse factoren afhankelijk waaronder de leeftijd van de speler, de speeltijd die hij krijgt, de hoeveelheid blessures, etc.

In de verslagen van je trainers en scouts kun je dus het huidig niveau en potentieel niveau van een speler zien

POTENTIEEL VERMOGEN

Het potentiële vermogen is een vaste waarde die bepaald hoe goed een speler maximaal kan worden. Deze waarde zal tijdens je save game dan ook niet veranderen, tenzij je hier dus een editor voor gebruikt (valsspeler!) Wat heel goed is om te weten is dat deze waarde aangeeft hoe goed je speler kan worden, het is dus niet zeker dat je speler die maximale waarde zal gaan halen. Dit zijn dus de zwarte sterren die je ziet in de verslagen van je coaches en scouts. Deze komen voort uit een gebrek aan kennis (of onzekerheid) bij je trainers en scouts over de betreffende speler. Ook zijn er diverse factoren die je speler en zijn ontwikkeling beïnvloeden zoals:

  • Speeltijd
  • Blessures
  • Ambitie (is een speler ambitieus of juist niet)
  • Doorzettingsvermogen
  • Overige mentale en verbogen eigenschappen

Er zijn tal van voetballers die je als voorbeeld zou kunnen nemen die ooit begonnen als groot talent maar nooit het maximale uit hun carrière hebben weten te halen. Zo werkt het dus min of meer ook in Football Manager. Niet elk talent of elke speler zal zijn maximale potentiële vermogen (niveau) bereiken. Echter kun jij als manager jouw eigen spelers en talenten wel optimaal managen waardoor dit dus een extra uitdaging aan een save game kan geven.

NEGATIEF POTENTIEEL VERMOGEN

Omdat de makers van de Football Manager game niet van elke speler ter wereld het volledige potentieel kunnen inschatten wordt er bij een deel van de spelers het maximale potentieel aan het toeval over gelaten. Daarnaast is het ook belangrijk om elke save game “anders” te laten zijn. Het is namelijk niet leuk om vooraf al te weten welk talent elke keer uit zal gaan groeien tot een wereldtopper. Het negatieve potentieel is een indicatie van het potentieel vermogen. Deze indicatie heeft een minimum en een maximum getal waarbinnen het potentieel vermogen valt.

Zoals je dus kunt begrijpen zal dit getal per save game verschillen, de ene keer valt het hoger uit waar het de andere keer lager uit valt. Hierdoor krijg je dus diversiteit in de save games waardoor je elke keer toch weer een nieuwe uitdaging hebt. Het negatieve potentieel wordt in Football Manager aangegeven met de volgende reeksen: -1 tot en met -10 waarbij -1 laag is en -10 het hoogst. Bij sommige spelers is dit getal zelfs gebaseerd op de reputatie van de club waar zij spelen.

GOUDEN, ZIlVEREN EN ZWARTE STERREN

Om het voor elke Football Manager speler in-game duidelijk te maken hoe goed een speler is en kan worden zijn er de gouden , zilveren en zwarte sterren. De gouden sterren worden gegeven aan oudere spelers, de zilveren sterren worden gegeven aan jeugdspelers en de zwarte sterren zijn er om aan te geven dat jouw coaches en scouts een speler nog niet goed genoeg kennen (onzekerheid). Deze drie soorten sterren komen terug in je training- en scoutingverslagen. Naar mate je een speler langer scout zul je zien dat de zwarte sterren op een gegeven moment gaan verdwijnen. Deze sterren zijn dan ook geen indicatie van het echte potentieel van een speler.

De kennis van de trainers en scouts aangaande deze speler zijn goed genoeg om geen zwarte sterren meer te laten zien

Daarnaast hebben de beoordelingskwaliteiten van je trainers/coaches ook invloed op de zwarte sterren. Hoe beter een scout/trainer is hoe sneller hij een accuraat en volledig verslag van een speler heeft zonder zwarte sterren. Ook kan de leeftijd van een speler invloed hebben op het wel of niet verschijnen van zwarte sterren in een verslag. Dit zie je vooral bij jongere spelers voorkomen omdat hier nog niet een definitief potentieel duidelijk is.

Wil jij nog meer en uitgebreidere informatie over het huidig en potentieel vermogen? Neem dan eens een kijkje bij de Engelstalige gids van GuidetoFM. Deze kun je hier (click) vinden.

 

 

Geef een reactie

fmgidsen